2013. december 27., péntek

Mákosguba torta

Ahogy én készítem!

Többnyire karácsonykor jut eszünkbe ez a nagyszerű és finom desszert. Pedig az év bármely szakaszában elkészíthető. Meg is fogadjuk, hogy  többször is az asztalra kerül majd a következő évben. Talán most úgy lesz!

Karácsony előtt egy héttel már megsüthető a gubakifli. Én ezt magam készítem, bár a legtöbb recept így kezdődik: Végy tíz szikkadt kiflit....
Nos, én így sütöm:
50 dkg liszt
1 tk. só
6 dkg puha vaj vagy margarin
2 dkg élesztő
2 dl tej
1 ek cukor
kb 1,5 dl víz

A hozzávalókból a szokásos tésztát dagasztom, majd kelesztem, úgy jó fél órát.
Nyolc egyenlő részre osztom, majd egyenként kinyújtom téglalap formára és feltekerem, mint a bejglit, csak szorosabbra.
Zsírozott, lisztezett tepsibe rakom őket, és újrakelesztem.
Mielőtt betenném a 180 fokos sütőbe, vízzel alaposan meglocskálom.
A sütés kb. 15 perc az én sütőmben.

Ha megsült, egyet elkóstálgatunk, a többit betesszük szikkadni, száradni a speizbe. 
Majd Ádám-Éva napján vesszük elő.

Szükségünk lesz még:
 legalább húsz dkg darált mákra (ha több, akkor jobb)
1 l tejre, amibe 1-2 kanál cukrot teszek
15 dkg porcukorra
5 tojásra
reszelt citromhéjra
baracklekvárra

- a kifliket felkarikázom
- tejet majdnem forrásig hevítem, citromhéj már benne van
- összekeverem a tojássárgákkal, majd a kiflikre öntöm
- mikor beitták a tejet, akkor ráöntöm a mák-cukor együttest, és óvatosan összekeverem
- fél liter tej+ egy vaniliapudingból a szokásos pudingot megfőzöm
- egy tortaformát kivajazok, morzsával megszórom
-ebbe kerül a massza, finoman megnyomkodva, rétegesen a vanília pudinggal
-tetejére baracklekvár kerül
Ekkor beteszem a sütőbe, és 15 percig 160 fokon sütöm.
Míg sül, felverem a tojások habját, a következő módon:
- nagyon kevés vizet öntök három kanál cukorra, ebből szirupot főzök, jó sűrűt
- közben már elkezdem felverni a tojáshabot
-mikor a szirupom szinte hólyagos, akkor óvatosan, vékony sugárban egyik kezemmel beleügyeskedem a habba, melyet közben is verem. ( elektromos, kézi mixerrel dolgozom)
- teljes keményedésig verem
- 15 perc után kiveszem a sütőből a tortát és a tetejére kenem, halmozom a tojásfehérjét
- vissza a sütőbe, legkisebb fokozatra, akár tíz percre, de ez látszik, ha kész.

Gyönyörű mákosguba torta a végeredmény! 





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése