2014. szeptember 14., vasárnap

Szept. 14. / vasárnap

Zivataros hét van mögöttünk.
Szerencsére ez csak az időjárásra vonatkozik, mert mi Zemberrel teljes egyetértésben készülünk a télre.
Zember kedvére készítettünk "Erős Pistát" vagy nem tudom, minek nevezzem, de igencsak emberpróbáló íze van!
Zember ledarálta húsdarálón a sok cseresznyepaprikát,(jobb híján, mert nincs zöldségaprítónk) aztán 1:5 arányban sót szórtunk rá, kicsit állni hagytuk, majd bele az üvegekbe!
Már a polcon sorakoznak.



Én már tavaly is próbálkoztam ételízesítővel, akkor szárítottam a mindenféle zöldségfélét, de igazából nem vált be. Idén úgy terveztem, hogy a sózott formáját próbálom ki.
Előkészítettem sárgarépát, zöldséget, zellert, karalábét, karfiolt, kelkáposztát, vöröshagymát, fokhagymát, sok zöldségzöldet, zellerzöldet és lestyánt. Zember hősiesen bevállalta, hogy ezeket is megdarálja, ha már a cseresznyepaprikák okán elővette a húsdarálót. Igaz, akkor még nem sejtette, mekkora mennyiséget kell áterőltetni a kislyukún, de nem adta fel, tekert, tekert kitartóan.
A kész mindenfélét aztán kilónként 20 dkg sóval meghintettem, és hagytuk, hogy levet eresszen, közben kevergettem, csak jó estefelé került kisebb és nagyobb üvegekbe. Olyan szép lett! Most már csak ki kell próbálni, ennek lesz-e karakteres íze.



Éppen jókor érkezett haza Tónikám, így rásóztam tesztelés okán egy erőset és egy vegyes-zöldséges ételízesítőt. Ki kell próbálnunk, érdemes volt-e ennyit dolgozni velük.

Tegnap még a káposztával töltött paprikák mennyiségét gyarapítottuk 2x15 literes vödörkével.
Zember azt mondja, ezzel vége, kész, nem teszünk el többet. Összeszámolta, 220 liternyi savanyúság van vödrökben és nagyobb műanyag edényekben.
Na jó, még olyan ötven kilónyi savanyú káposztát azért októberben beteremtünk még! Van egy csak erre a célra, vagyis káposzta taposás célra tartott gumicsizmácskám, tavaly nem is használtam, ideje kicsit bejáratni.

Még mindig kovászolunk uborkát, bár már egyre nehezebb a piacon megfelelőt találni erre a célra.
Apukámnál forr ki, nála ugyanis télen, nyáron megy a fűtés, és állandóan majd harminc fok van. Hiába akartam erről lebeszélni a legnagyobb kánikulában, nem és nem lehetett elzárni a gázt, ment és megy a fűtés. Belenyugodtam, bár az ájulás környékez nála, de ha neki így jó, hát legyen! Ne hogy már 91 évesen fázzon egy percig is. No hát, ez a hőfok  a kovászos uborka készítésre éppen ideális, mert mint tudjuk, nem a napfény, hanem a magas hőfok indítja be a forrást.
Sokféleképp próbáltunk igazi, ropogós kovászos uborkát prezentálni, kenyérrel, pirítva  és anélkül, svábosan, krumplival, végül is nekünk a liszttel készített vált be igazán.

A hétvégénk, bár a sok esőtől lehetett volna szomorkás is, de unokás-vidámra sikeredett!
Jó volt!

2 megjegyzés:

  1. Úgyamúgy ti mire számítotok a télen? Talán lesz valami éhínség-féle? Ezért készültök ennyire? :)
    Nem akarlak elkeseríteni Icukám, de nekem a darált, sózott zöldség nem vált be, Nagyon megváltozott az íze! Kicsit jobb volt a fagyasztott, de én télen is frissen veszek inkább.
    remélem azért nem rontottam el a készítés örömét!

    VálaszTörlés
  2. A készítés öröme már megvolt :)
    Nem tudom Majám, mekkora tél lesz, de ebben a mai világban semmi nem lehetetlen...

    VálaszTörlés